Länge leve flugfisket! – en recension

Första gången jag hörde talas om Leif Millings bok “Länge leve flugfisket!” var på Vildmarksmässan/Flugfiskemässan för något år sedan. Titeln fångade inte min fantasi och dessutom var jag ju på mässa för att testa flugspön och kanske köpa en ny rulle. Inte hade jag tid eller ork för att höra en föreläsning om en ny bok. Kanske var det lika bra. För när jag fick denna hårda klappen i julas (tack svärmor och svärfar) så hade jag både tid och lust att sjunka ner i en god bok. Flugfisket var (och är) ju i lågsäsong…

Länge leve flugfisket är en reportagebok. Eller kanske snarare en intervjubok. Fotograf Milling talar med tolv av sina vänner om hur de blev flugfiskare och vart fisket tagit dem.

Att intervjua tolv kompisar kanske inte låter som en bok som lär intressera någon utanför Millings egen bekantskapskrets? Saken är dock den att Leif Milling bokstavligen suttit mitt i flugfiskets strömfåra under många år och träffat och lärt känna många av svenskt flugfiskes mest tongivande personligheter. Vad sägs om namn som Lennart Bergqvist, Lars-Åke Olsson, Gunnar Westrin, Desirée Orre och William Moberg Faulds? Jag gissar att du hört de flesta av dem förut.

Bokens upplägg är enkelt och effektivt: Först några sidor med intervjun följt av Leif Millings bilder av den intervjuade och fiskeresor de varit på tillsammans. Bilderna är oerhört fina och spänner i vissa fall över många år. Snyggt. Mysigt. Man känner tidens vingslag.

Bilderna är mycket vackra och texterna bra. Ibland stör jag mig på hur Milling behandlar intervjusituationen och hur intervjun i sig får ta för mycket plats. Men jag har en känsla av att jag är extra petig. Texterna lyckas väl med att föra fram budskapet och boken är en skön vän i vinterfåtöljen när drömmarna om flugfisket är som starkast. Länge leve flugfisket! funkar också bra som flugfiskepresent.

Jesper

Nyckelord: , ,

Detta inlägg skapades 9 februari 2013 kl. 14.40 och är sparat i kategorin Boktips, Fiskeutflykter. Du kan följa eventuella kommentarer via RSS 2.0-flödet. Du kan kommentera, eller göra en trackback från din egen webbplats.